Zbanowani czyli cyberzachowanie, które wzmaga agresję dzieci i młodzieży wobec rodziców
Coraz częściej słyszę w gabinecie, że dziecko/nastolatek rzuciło krzesłem w rodzica, uderzyło go, popchnęło, lekceważyło, poniżało go słownie, używając wulgaryzmów. Zdarza się również dewastacja mienia (dewastacja pokoju)
Postanowiłem przyjrzeć się tym zachowaniom, stosując pracę na schematach treningu zastępowania agresji.
Kara dla rodzica – agresja u dziecka
Okazuje się, że dzieci stosują wobec rodziców tzw. karę - agresję, bo buntują się na wcześniej postawione granice wobec nietrzymania się zasad i norm związanych z używaniem urządzeń technologicznych (telefon, tablet, komputer).
Dlaczego dziecko jest agresywne, gdy każę mu odejść od komputera? Czy to cyberuzależnienie?
Rodzice się zastanawiają, co się z dzieckiem dzieje, gdy przecież „to taki spokojny chłopak, ale jak ma odejść od komputera, to staje się agresywny”. Pytają mnie coraz częściej: dlaczego moje dziecko jest agresywne, gdy każę u odejść od komputera?
Główna przyczyna opisanego postępowania to cyberuzależnienie, którego jednym z symptomów jest właśnie powyższe zachowanie.
Cyberuzależnienie może objawiać się np. doświadczaniem niepokoju, bezsenności, rozdrażnienia, zmian nastroju lub depresji, gdy niemożliwe jest użycie komputera/internetu zgodnie z wcześniejszym planem lub gdy używanie komputera/internetu zostanie przerwane.
Ale to, co najważniejsze, jeszcze przed nami.
Po analizie okazuje się, że najtrudniejsze reakcje występujące u dzieci/młodzieży, z jakimi spotkali się rodzice to podopieczni korzystający z gier sieciowych. Okazuje się, że to co wzmacnia ten symptom to strategiczne działanie twórców gier, regulamin grania lub sami członkowie społeczności gier sieciowych. Czego najbardziej chcą uniknąć użytkownicy gier? Chcą uniknąć tzw. bana.
Co to jest ban?
Ban (ang. Ban „zakaz”, to ban „zakazywać” lub pol. „banicja”) – zablokowanie dostępu danego użytkownika do wysokopoziomowej usługi internetowej, na przykład gry, komunikatora czy forum dyskusyjnego.
Użytkownicy gier sieciowych, niestosując się do zasad i regulaminu, dostają bany – zakazy czasowe. Zakaz czasowy jest wykluczeniem z gry, które może trwać od 1 minuty do kilku miesięcy. Np. rozpoczęta rozgrywka drużynowa League of Legends trwa nawet do 1 godziny. Członek drużyny, który opuści grę przed zakończeniem rozgrywki lub odejdzie od komputera pozostawiając swego bohatera nieużytecznego dla drużyny, dostaje bana.
Świadomość takiej konsekwencji powoduje u gracza przewartościowanie zasad i norm. Regulaminy gry online stają się ważniejsze od zasad i norm panujących w domu. Natężenie konfliktu dziecka z rodzicami staje się niemal wprost proporcjonalne do emocjonalnego zaangażowania się użytkownika w grę sieciową. Z punktu widzenia gracza przesunięcie norm czasowych o 15-45 minut to jest „chwilka” albo „zaraz”. Jednak notoryczne takie zachowanie destabilizuje funkcjonowanie członka rodziny i nazywa się ono cyberuzależnienie.
Jak reagować na agresywne zachowania dziecka odłączonego od komputera?
Ważne, aby rodzice nie wycofali się z procesu wychowawczego i nie ulegli agresywnym atakom młodego człowieka. Warto stać na straży zasad i norm rodzinnych, bo cyberuzależnienie nie śpi i czyha na to, aby zbierać kolejne żniwo swych ofiar.
Poniżej przykłady gier, które dają możliwości twórcom lub członkom społeczności gier sieciowych na stosowanie bana:
Smite, World of Tanks, League of Legends, Counter Strike: Global Defensive, Valorant, Rainbow Six Siege, Overwatch, Team Fortress 2, Paladins, Apex Legends, Rocket League, World of Warships, World of Warplanes, Battlefront, Battlefield, Margonem